onsdag 8 februari 2012

Vintermarknad i Jokkmokk och minus 38 grader!

Brrrr, den här gången var det riktigt kallt i Sápmi. Minus 38 är det första gången jag upplevt. Speciell känsla måste jag säga. Lager på lager på lager av kläder. Barnen stoppade vi dessutom i dunsovsäckar och placerade under filtar i vagnen. Då kunde man i alla fall ta en kort liten promenad.

Den kalla temperaturen, den strålande solen och massor av snö gjorde dock landskapet otroligt vackert!

Jag hade med mig ett broderi, annars har "pysslandet" de här dagarna legat i träda och jag har tittat på spännande och välgjort samiskt hantverk. Jag är inte så mycket för det traditionella hantverket, men vissa unga skapare blandar tekniker och skapar i nya former och material. Det blir intressant. Min favoritsmyckesdesigner - Erica Huuva - ställde ju ut som vanligt. Jättefina saker, men det blev inget handlande i år.

Vid två-tretiden börjar det skymma. Då blir det ett speciellt blått ljus. Det är det som syns på renbilderna. Tyvärr blev ju iphonen lite slö av kylan så kameran fungerade väldigt dåligt, men håll till godo.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar