måndag 12 september 2011

Mönster till förklädesklänning del 2 - äkta retro

 
Skrev ju för länge sedan om att jag var på jakt efter ett mönster till en förklädesklänning. Tittade lite i böcker och på bloggar. Kom sedan på att det ju faktiskt fanns närmare än man tror. Min gamla klänning från 70-talet, äkta retro med andra ord, fick agera förlaga. Mamma minns inte var den kommer ifrån och jag hittar ingen märkning. För att inte trampa på några upphovsrättsliga tår så använde jag den som förlaga och ritade en egen modell på fri hand. Idén att använda ett och samma tygstycke har jag dock lånat.

Min klänning är av återvunnet bomullstyg. Kantad med smalt rosa kantband i hals och ärm medan nederdelen är ett "vanligt" kantband. På baksidan satte jag en gul, återvunnen, knapp. Fick på så sätt sy knapphål för första gången på, tja hundra år. Kul och mycket enklare än man tror. (Tack för den gamla, fantastiska, tummade bruksanvisningen!).

Längden på tygstycket är ca 50 cm. bredd över bröstet ca 17 cm, klänningens längd ca 18 cm. Bredd över axeln (det som sys ihop) ca 6 cm.

Mönster förklädesklänning storlek 50/56
Originalet från början av 1970. Fantastiskt tyg!

1 kommentar:

  1. Vilken jättefin klänning! Vad roligt att göra klänningen utan skarvar!

    SvaraRadera