torsdag 22 september 2011

Pysslandet är igång igen!

Eftersom det var pysseltorka i helgen har jag ju fått ta igen det i veckan. Först ut blev ett barnförkläde som bör passa en 2-4 åring. Mönstret är mitt eget, men jag fick inspiration av några förkläden jag såg i Bryssel.  Dottern fick stå modell för längd och bredd och hon är snart 3år. Sydde den av vaxat tyg (som ju har lite bättre följsamhet än riktig vaxduk). Det turkosa tyget är från Ikea. Jag sydde knytbandet i samma tyg som förklädet, som en klassisk tub som man fick vända ut och in. Lite pilligt blev det. Snodden glider genom fållarna på sidorna. På så sätt kan man anpassa längden och förklädet bör passa både långt och kort barn. Jag klipte tyget med sicksacksaxen och sydde sedan vanlig raksöm. Fickan på bröstet klippte jag ut på samma sätt. Förklädet ska bli en present.



 
Sedan tog jag tag i ett projekt som jag funderat på länge. Inget svårt alls, men ibland blir saker liggande. Ett turkost kuddfordral i satin som jag hittat för en billig peng pryds nu av en fin duk som naturligtvis är ett loppisfynd! Duken sydde jag fast för hand med små fina stygn.


Till slut blev det en mössa i det fina molnmönstret. Den här är på beställning och i vuxenstorlek. Valde att sätta namnlappen i sidan den här gången, men egentligen tycker jag att det blir finare när jag syr fast dem för hand på framsidan. Får se hur det blir framöver.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar