lördag 14 maj 2011

Solhatt x 2

Veckans andra projekt har varit att sy en solhatt till dottern. Mönstret kommer från boken "making children´s clothes" av Emma Hardy. Storleken skulle vara 1-3 år, men jag tycker att det var väldigt stort. Jag fick ta in hatten på flera ställen för att den skulle passa. Från början var det mer i min storlek. Blev hyfsat nöjd till slut, men inför nästa hattprojekt kommer jag att göra om mönstret något. Hatten är vändbar. På den grönrosa sidan sitter en liten "tofs". Rödrosa tyget med rosor är ett Tildatyg de övriga två har jag tidigare köpt på Åhléns. Alla tre är bomullstyger.


Solhatten är gjord av sex stycken tygbitar samt brättet som består av två delar (gånger 2 för att få den vändbar). På insidan av hattens brätten strök jag på Vlieseline (svårstavat ord!) för att få det "rätta stuket". Ägarinnan av hatten blev dock väldigt glad och tyckte den var fin så det är ju huvudsaken...

Projekt nummer tre och fyra som jag nämnde i tidigare inlägg återkommer jag till vid ett senare tillfälle. De har båda att göra med ett stundande dop.



  
Å så här blir den med brättet uppvikt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar